Szkoła Podstawowa w Dobranowicach

Wycieczka do Warszawy

Utworzono dnia 09.11.2021

19-21 października 2021 roku uczniowie klas 4-8  naszej szkoły  wraz z opiekunkami  udali się na trzydniową  wycieczkę do Warszawy w ramach programu Poznaj Polskę.

Zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od Pałacu w Wilanowie, ,najcenniejszych zabytków polskiej kultury narodowej. To barokowa budowla wzniesiona pod koniec XVII wieku dla króla Jana III Sobieskiego. Rozległy park oraz ogrody pałacowe zrobiły na wszystkich wielkie wrażenie pomimo jesiennej aury. Przejeżdżając autokarem  przez Warszawę, przewodnik zwracał nam uwagę na wiele ciekawych i charakterystycznych miejsc, budynków i przybliżał nam ich historię. Dział się tak przez całą wycieczkę. Ze względu na napięty plan zwiedzania, nie mogliśmy ich dokładniej zobaczyć. Kolejnym miejscem  do którego dotarliśmy był Plac Piłsudskiego skąd udaliśmy się na Plac Zamkowy, gdzie znajduje się słynna Kolumna Zygmunta III Wazy. Od razu pomaszerowaliśmy pod Zamek Królewski.  Podziwialiśmy piękno budynku, który został zbudowany w stylu barokowo – klasycystycznym. W czasie II wojny światowej uległ zniszczeniu, ale został odbudowany. Obecnie zamek pełni funkcję muzeum. Wewnątrz znajdują się bogate zbiory obrazów oraz przedmiotów, związanych głównie z ostatnim królem Polski Stanisławem Augustem Poniatowskim.  Po zwiedzeniu zamku, przeszliśmy do Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie, muzeum naszej noblistki miało charakter biograficzny. Było wypełnione zbiorem oryginalnych notatek i listów Marii Skłodowskiej-Curie oraz fotografii, dokumentów i osobistych rzeczy uczonej i jej rodziny. Po tym pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na obiadokolację i zasłużony odpoczynek do hotelu Bella Vista, który także okazał się pięknym obiektem i miło spędziliśmy w nim czas.

Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie rozpoczęliśmy spacerem po  Łazienkach Królewskich, ale najpierw zatrzymaliśmy się pod pomnikiem Marszałka Józefa Piłsudskiego, a następnie przeszliśmy pod Belweder, który obecnie pełni funkcję siedziby Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. Przy wejściu do parku mieliśmy możliwość zobaczyć Cadillaca Marszałka Piłsudskiego zamówionego dla niego przez  rząd polski. Następnie udaliśmy się pod słynny pomnik Fryderyka Chopina, gdzie mogliśmy wysłuchać fragmentów jego utworów z umieszczonej tam ławeczki. Kolejnym przystankiem na naszej drodze był pomnik Henryka Sienkiewicza, słynnego polskiego pisarza i noblisty. Spacerem doszliśmy do Pałacu na Wyspie oraz amfiteatru, który na wszystkich zrobił wielkie wrażenie. Uczestnicy wycieczki zachwycali się także florą i fauną tego parku. Do zdjęć "pozowały" nam przepiękne pawie i liczne wiewiórki.

Następnie udaliśmy się szlakiem oddziałów powstańczych „Zośki” i „Parasola”  zatrzymując się na dłużej w miejscu, gdzie przeprowadzono „Akcję pod Arsenałem”, podczas której uwolniono 25 więźniów przewożonych przez gestapowców z Alei Szucha na Pawiak. Przewodnik ze szczegółami opowiedział nam jak przebiegała cała akcja. Kolejnym przystankiem na naszej drodze był  monumentalny Pomnik Powstania Warszawskiego upamiętniający bohaterów tego zbrojnego zrywu. Nie mogliśmy także pominąć Pomnika Małego Powstańca, który na wszystkich wywarł niezapomniane wrażenie. Wędrując Starówką dotarliśmy do Bazyliki św. Jana Chrzciciela, jednej
z najstarszych świątyń Warszawy, gdzie głosił kazania Piotr Skarga i została zaprzysiężona tam Konstytucja 3 Maja. Pochowani tam są sławni Polacy m.in. bł. kard. Stefan Wyszyński, król Stanisław August Poniatowski czy Henryk Sienkiewicz. Spacerem przeszliśmy na Rynek Starego Miasta, aby zobaczyć pomnik Syrenki oraz piękne kamieniczki otaczające plac. Naszą wędrówkę zakończyliśmy na Placu Zamkowym, a następnie przejechaliśmy na cmentarz wojskowy Powązki.  Pierwszym miejscem, jakie odwiedziliśmy, było miejsce pochówku patrona naszej szkoły Jana Brzechwy.  Następnie udaliśmy się na mogiły poległych powstańców oraz bohaterów walczących podczas II wojny światowej. W tym miejscu są też pochowani zasłużeni Polacy: pisarze, sportowcy i politycy.  Ostatnim punktem podróży dnia drugiego był Pałac Kultury i Nauki  jak dotąd najwyższy budynek w Polsce. Wyjechaliśmy windą na taras widokowy znajdujący się na 30 piętrze, z którego mogliśmy podziwiać panoramę miasta.

Trzeci dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy wizytą w Muzeum Powstania Warszawskiego.   Stanowi ono hołd dla wszystkich, którzy walczyli i zginęli za wolną Polskę i pokazuje następnym pokoleniom poświęcenie tych ludzi oraz straszny czas i warunki, w jakich przyszło im żyć. Chodząc po muzeum, przemierzaliśmy drogę powstańców, którą wyznaczały kartki z kalendarza. 63 dni to taki krótki czas, a tak wiele się wydarzyło. Zginęło wtedy ok. 200 tysięcy ludzi- nie tylko żołnierzy, ale przede wszystkim ludności cywilnej. Autentyczne eksponaty z tamtych czasów w połączeniu z nowoczesną techniką audiowizualną pozwoliły nam poczuć atmosferę tamtych trudnych dni i docenić to, że dzięki tym ludziom, żyjemy w wolnej Polsce.

Następnie pojechaliśmy metrem  na Stadion Narodowy . Ten potężny obiekt zrobił na wszystkich, a przede wszystkim na fanach piłki nożnej, ogromne wrażenie.

Kolejnym punktem naszego ostatniego dnia wycieczki było Centrum Nauki Kopernik.  W tym niezwykłym miejscu można poprzez doświadczenia poznawać prawa nauki. Dzięki eksperymentom, jakie można tu samodzielnie  przeprowadzić, prawa fizyki wydają się proste. Można dowiedzieć się także, jak funkcjonuje organizm człowieka poczynając od anatomii, przez fizjologię do optyki w naszych oczach. Dowiadujemy się także, jak dzięki zmysłom i umiejętnościom odbieramy świat. Wszyscy byliśmy bardzo zaangażowani wykonując kolejne doświadczenia.

Czas jest jednak nieubłagalny. Nasza wycieczka dobiegała powoli do końca. Mieliśmy możliwość jeszcze raz przejechać się metrem i po obiedzie udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Uważamy, że wycieczka była bardzo udana. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc. Panowała miła atmosfera. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń, byliśmy zadowoleni. Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy to wspaniałe miasto.